Sista UppCon.

Det här året blir både fullt av glädje och sorg. UppCon ska lämna oss i juni. En fjärde och sista gång får jag i Uppsala gå bland sockerhöga, glada människor i konstiga kläder och frisyrer, med färgade linser i ögonen och sjok av dyra pinnkex i händerna.

Jag ska, kvällen innan, promenera till UKK med min fästman och titta på förberedelserna och folket som campar utanför staketet – vissa i tält, andra på madrasser under bar himmel. Jag ska på fredagen köa, full av förväntan och frustration över att det går för sakta. Peppa och sjunga ramsor och sånger under tiden. Lyssna på musiken från högtalarna på utescenen och känna adrenalinet fylla hjärtat när jag känner igen låtar från spel och anime och de omkring mig börjar sjunga med och jag andlöst – jag hör faktiskt hemma där! –  ansluter mig till dem.

Jag ska tillsammans med resten av publiken klappa i händerna och stampa i golvet i stora salen tills personalen får säga till oss att lugna ner oss. Jag ska vråla tills stämbanden blir ömma och när invigningen kör igång applådera så mycket att mönstret på fingrar och handflator nöts ned till en slät yta. Jag ska utan att skämmas gå med i långa congatåg och göra high-fives med glada människor i alla åldrar. Jag ska krama alla med ”free hugs”-skyltar och svära åt…

Förresten.

The Game. You lost it.

Jag ska också pärla plattor under lugna stunder. Äta alldeles för sockerstint fika i Orange Pop Café. Titta på de som spelar på konsolerna på markplan i UKK – och för en gångs skull faktiskt våga delta i ett spel. Jag ska banne mig ta den tiden, under detta sista UppCon.

Jag ska andrahandsskämmas av dåliga cosplaysketcher, skratta tills jag faller ur stolen av de bra, ta kort på cosplayarna på scenen. Mumla irriterat över att jag inte har en plats längst fram och kan ta de riktigt episka bilderna som kommer upp på Konventsbilders hemsida. Jag ska dansa till animeintron i nattdiscot. I merchandisetältet dregla över Super Mario-svampar, plushies, yaoi-dojinshi och tröjor som skulle övertrassera min budget. Äta hysteriskt mycket nudelwok. Träffa vänner. Ta kort på snygga människor i otroliga cosplays spridda över området. Hänga i solen ute på torget. Skratta åt de charmiga, handskrivna skyltar personalen alltid sätter upp någon gång på lördagen, fulla av kärleksfulla förmaningar för att deras små konventare ska överleva helgen (m.a.o. dricka, äta och sova som de ska).

Jag ska gapa över Norrländsk Cosplayfronts uppträdanden och förundras över att de varje år lyckas skruva upp Peppen (TM) ännu ett hack. Jag ska muttra över att konventarna verkar bli mindre och mindre för varje år som går. Jag ska åka en jäkla massa röd rulltrappa, upp och ner och upp igen. Jag ska gå på speed-dating bara för att jag inte har gjort det föregående år. Jag ska tigga kramar och kort av de som är utklädda till mina favoritkaraktärer. Jag ska hoppa och studsa på stället med löjligt tindrande ögon och ett leende som går från öra till öra varje gång jag får ett blygt ja.

Jag ska med tungt hjärta gå in i stora salen för avslutningsceremonin. När värdarna tar avsked av oss ska jag inte skämmas för att gråta. Jag ska tvekandes dröja mig kvar ute på torget och titta på alla underbara människor från hela landet som med väskorna kring fötterna och i halvcosplay kramar varandra och försöker dra ut på sina avsked så långt det går. Med en klump i halsen och animemusik på hög volym i bilen ska jag åka hem, med många nya oersättliga och oskattbara upplevelser och minnen i bagaget.

Jag ska återgå till vardagen och svenssonlivet.

Men jag ska aldrig glömma något av mina besök på UppCon.

Tack på förhand för den här tiden.

Bild

Vi ses där!

1 comment
  1. Men fy vad sorgligt! Jag har alltid velat gå på UppCon, men det har aldrig blivit av. Synd att i år var sista chansen. 😦 Hoppas du hade kul!

Kommentera

