Det finns viktigare saker i livet än att vara konstant het.

Feminist- och utseendebatten är hyperintressant, men samtidigt infekterad. Det är lätt att trassla in sig i termer och minsta lilla antydan till att man tar ”någons parti” verkar vara fullkomlig hädelse för åtminstone någon jävel som har raggen rest.

Mina två cent angående saken har, till slut, kokat ner till rubriken till detta inlägg.

För så är det. Det finns faktiskt roligare saker än så, tro’t eller ej. Som att lyssna på sin favoritmusik. Eller skriva. Eller gå promenader. Eller se på sin favoritserie. Eller överhuvudtaget trivas med sin personlighet. Det är ju faktiskt jävligt viktigt. En fin insida syns utåt också och drar awesome människor till dig. Jag lovar, det är empiriskt bevisat, baserat på mina egna erfarenheter.

Vem som helst kan fuska sig snygg, men vem som helst kan inte vara du.

Våga vara ”ful”. Våga vara dig själv. Våga ta på och ta av smink och kläder efter vad DU känner (fast se till att inte åka fast för blottning på stan). Använd dem för att uttrycka dig själv hellre än att konstant försöka se knullbar ut. Det är du som i slutändan ska leva med dig själv, dygnet runt, i resten av ditt liv. Gör vad fan du vill så länge det inte skadar andra, trycker ner någon eller skadar dig själv.

Vi behöver faktiskt inte göra det mycket svårare än så. Eller hur?

Bild

Försök inte alltid vara så jävla tilltalande. Våga titta på dig själv ofixad, osminkad och utan ett behagligt plut på läpparna då och då. Du behöver inte älska det, men du behöver inte heller sky det. Det är visserligen roligt att veta att man ser bra ut då och då, men livet handlar om mer än att få bekräftelse.

Vill några bittra stackare övertolka det jag just sagt får de väl göra det, men då är det uppenbart de som har problem. Inte jag. ^__^

3 comments
  1. Ibland känns det dock som om jag bara vill åka fast för blottning. Som de dagar då jag ser hur män kan gå barbröstade in i affärer, på marknader, genom parker… utan att ett piss händer. De dagarna vill jag gå barbröstad för att strida för kvinnors rätt att klä sig/klä av sig på lika villkor som män, de dagarna är att åka fast en risk jag kan ta. Nästan något jag skulle kunna vara stolt för, som att: ”Jag tog en för teamet”, du vet?

    • nithela said:

      Jamen absolut! Jag som kvinna ska kunna gå runt som jag vill utan att få en stämpel och bli konstant bedömd av andra. Kvinnors utseenden behöver fanimig avdramatiseras och det lär ju inte hända förrän kvinnor själva börjar klä/klä av sig och inte hela tiden försöker behaga andra och rätta sig efter oskrivna regler. Jag köpte för någon månad sedan ”Daisy Dukes”, alltså såna där jättejättekorta jeansshorts. Och de var ett av de bästa köp jag gjort! Under varma dagar är det inte mycket som svalkar mer än de där, och jag gör mitt bästa i att skita i vad andra anser om att jag vore ful eller borde ha längre shorts. Jag har sett barbröstade snubbar ute på stan – jag kan gå i shorts som ändå täcker de privata delarna. And that’s that. Vill någon gå på mig för det är det deras problem, lika mycket som de inte behöver bry sig om jag dräller runt i hela och rena mjukisbyxor på stan.

  2. Håller med dig till 100% !! Alla människor är mångfacetterade och vi har minst 500 nyanser inom oss. Att endast bry sig om en ytlig nyans av en, ger mycket möda och lite självbekräftelse. Att sluta tänka på vad andra anser om en och att börja värdera vad du tycker om dig själv. Tycker själv också att feministdebatten/utseendedebatten, är ganska infekterad med. Blir lite väl ”vi mot kvinnor som bryr sig om sitt utseende” tänk, när man själv ibland kan kasta sten i glashus.

Kommentera

