Ta ingen skit (på kroppen eller i håret)!

Jag erkänner.

Jag är ganska fåfäng.

Detta har inneburit ett ständigt provande av produkter till både hår och hud, som ständigt fifflas och tampas med på ena eller andra sättet. Jag har under en stor del av mitt vuxna liv hittills duschat och tvättat håret varje dag, tvättat bort smink med allsköns kemiska föreningar och slabbat på en massa dyra hudkrämer som funkar halvdant. Detta har resulterat i finnar lite varstans i ansiktet och särskilt i tinningarna, en fet panna, torrt så att det flagar mellan ögonbrynen, stora porer på kinderna och galna pormaskar på näsan. Hårets kvalité efter blonderingarna och all styling ska vi inte ens tala om.

Så jag har nu bestämt mig för att undvika allt vad silikon, alkoholer och svavelföreningar heter så mycket jag kan och köra på biologiskt nedbrytbara medel som inte fräter sönder mig och miljön, silikon- och ”fulprotein”fria hårtvättprodukter och längre tid mellan tvättarna. Jag ska också försöka undvika hårfönen och plattången, endast krama håret torrt med handduken och kamma igenom med en gles kam tills jag hittar en vettig av svinborst.

Mycket funderande och forskande senare har jag införskaffat mig ett helt nytt förråd med hud- och hårvård. Här är en jämförelse mellan vad jag köpte och vad jag använde innan:

BildBild

Jag ber om ursäkt för att bilderna inte ligger jämsides – jag har ingen aning om hur man fixar det i WPs nya bloggverktyg! D:

På övre bilden (allt utan silikoner, mineraler och annan skit):
Garner Fructis Bamboo Flexihold hårspray
Schwarzkopf got2b Rockin’ It Encore Fresh torrschampo
TRESemmé Naturals balsam
Olivolja
Schwarzkopf Osis+ Dust It pudervax
Ricinolja – Drar smuts ur porerna
Honung – Mjukgör och återfuktar hud och hår
Garants Såklart Schampo
Äppelcidervinäger – Rengör och stramar upp huden, blandas med vatten
Bikarbonat – Blandas med lite olja och blir en naturlig skrubb för ansiktet
(kom sedan på att jag har återfuktande 99,6 %-ig aloe vera-gel som jag använder efter skrubben, men den kom inte med här -.-)

På nedre bilden:
All möjlig skit… hudkräm, torrschampo, pudervax, volymmousse, silikonkräm (!), glansspray, texturspray, texturkräm, volymgivande värmeskydd, sprayvax, klistrigaste hårsprayen någonsin, uttorkande ansiktsvatten, blonderingsschampo.

Såatteh… låt experimentet börja!

Vi slänger in en före-bild när vi ändå håller på, eh (den är klickbar för större version och en gång till för en ÄNNU större version och mer nitisk granskning)? Lägg gärna märke till de envisa finnarna lite överallt -.-

Bild

Kommentera

